Všeobecné informace k pobytu na motorových plachetnicích.

Naše flotila

....se skládá z klasických motorových plachetnic, většinou dřevěných. V současné době se nové lodě obvykle vyrábějí z oceli, proto i naši nováčci Maček, Antonela, Columbo a další mají ocelové trupy, ale interiéry jsou vyrobeny ze dřeva.
Lodě se liší velikostí, vybavením a komfortem - viz. popisy a tabulky
"Technický popis". Všechny informace jsou platné k srpnu 2011 - změny ve vybavení a struktuře jsou vzhledem k sezónním úpravám možné.
Může se stát, že se kapitán rozhodne během zimy loď prodat nebo si koupit loď novou. Proto je možné, že určitá loď bude řízena jiným kapitánem s jinou posádkou. Také jednotliví členové posádky se mohou změnit.
Některé dřevěné lodě v naší flotile jsou již více než 100 let staré - v podstatě to znamená, že pouze jméno a tvar trupu jsou ve skutečnosti tak staré. Během renovace a generálních oprav v průběhu let jsou nahrazována všechna žebra a prkna, hřebíky a šrouby.
Jedna věc je však pro všechny lodě stejná: nesmí být zaměňovány s velkými výletními loděmi - na lodi budete žít v běžné společnosti, bez velkých formalit.

Kajuty
Velikost kajut se může na každé lodi lišit. Kajuty na menších a jednodušších lodích mají v průměru 4-6 m2, v superiorech a na větších lodích je to okolo 7-10 m2.
Kajuty nabízejí dostatek místa na spaní i k uložení zavazadel. Jsou funkční a obvykle mají menší skříň nebo polici.
Lůžka bývají často patrová (obvykle bez žebříku), některé kajuty mají také manželskou postel nebo dvě samostatné postele. Třílůžkové kajuty mají obvykle velkou manželskou postel a třetí lůžko vyvýšené. Druh a uspořádání lůžek lze nalézt v popisu jednotlivých lodí.
Většina plavidel má kajuty se sprchou / WC a umyvadlem. Jedná se v podstatě o jakési mokré buňky, oddělené dveřmi od vlastní kajuty, není zde sprchový závěs nebo sprchový kout. Voda obvykle odtéká jedním odtokem v podlaze.
Abyste získali celkový přehled o délce a šířce lodi a počtu kabin, podívejte se na tabulku
"technické specifikace"
. Kabiny v podpalubí mají malé ventilační šachty nebo okénka. Mnoho lodí má kabiny v podpalubí i na palubě. V popisu lodí je také rozdíl mezi hlavní a horní palubou. Při rezervaci si můžete vybrat mezi kajutami na palubě nebo v podpalubí (v závislosti na dostupnosti), což bude odpovídajícím způsobem potvrzeno při potvrzení rezervace / na faktuře. Pokud preferujete hlavní nebo horní palubu či konkrétní číslo kajuty, vaše přání budou postoupeny kapitánovi, ale nebudou závazně potvrzeny a proto nejsou ani předmětem cestovní smlouvy.
Rozdělení kajut je obecně organizováno dle data rezervace.
Při příjezdu na vás budou čekat čisté postele včetně ložního prádla, ručníky byste si měli přivézt vlastní. Vzhledem k tomu, že posádka během cesty nevstupuje do kajut, hosté jsou sami zodpovědní za pořádek. Také sprchy a toalety nebude posádka během plavby čistit. Společné sprchy a toalety jsou pravidelně čištěny během celé cesty.
Některé lodě mají více kabin, než je uvedeno v popisu. Tyto kajuty většinou nelze rezervovat, ale můžou být využity ve výjimečných případech (např. pro charterové skupiny - za příplatek). Tyto kajuty se ne vždy shodují se standardem ostatních kabin na stejné lodi (např. sprcha / WC). Členové posádky mají své vlastní kajuty na palubě, které nejsou uvedeny v popisech.

Klimatizace
Většina lodí má klimatizaci v jídelně nebo v uličce pod palubou, stále více lodí má nyní klimatizované i kajuty (s individuálním ovládáním). V případě klimatizace v uličce je samozřejmě možné ochladit i kajuty, ale pouze v případě, pokud necháte dveře kajuty otevřené. Obecně je klimatizace puštěna pouze tehdy, pokud je motor lodi nebo generátor v provozu nebo když je loď připojena do sítě na pevnině. Během přenocování v odlehlých zátokách a malých rybářských vesničkách bez napájení, jsou klimatizační jednotky obvykle vypnuty, protože není možné spustit motor nebo agregát aniž by byl narušen noční klid.

Oblečení a zavazadla, cenné věci
Nechte své večerní šaty a obleky doma - vhodnější je běžné oblečení na dovolenou, jako jsou šortky a trička a stejně tak i plavky. Pro chladnější večery (zejména v období mimo sezónu) doporučujeme svetr nebo mikinu, také pláštěnka může být někdy užitečná. Vzhledem k tomu, že úložný prostor v kajutách většiny lodí není příliš štědrý, měli byste se vyhnout kufrům (zejména objemné cestovní kufry nejsou vůbec vhodné) a raději si vzít tašku nebo sportovní pytel.
I když jsou lodi vždy střeženy alespoň jedním členem posádky, cennosti byste měli nechat doma.

Stravování
....odpovídá středozemním standardům. Snídaně je jednoduchá (káva nebo čaj, chléb či jiné pečivo, máslo, džem). Hlavní jídla (oběd/večeře) se obvykle skládají z polévky, masa nebo ryby s přílohou a salátu. Přestože naše plavby jsou mořské a budou vám často servírovány ryby, maso se také v menu objeví.
Na požádání je možná i vegetariánská strava - prosím, informujte nás o tom již při rezervaci. V případě vegetariánské stravy to neznamená, že se připravuje speciální menu, většinou se místo masa servíruje více zeleninové oblohy.
Příprava speciálních dietních jídel není obecně možná.
Můžete si vybrat mezi polopenzí nebo plnou penzí, záleží na nabídce jednotlivých lodí (dle ceníku).
"Polopenze plus" (HB+) obvykle zahrnuje snídani a oběd. V den příjezdu po nalodění dostanete malý oběd a večeři a navíc jednou za plavbu "kapitánskou večeři". V ostatních dnech si můžete večeři vychutnat v restauracích na pevnině. Občas vám kapitán nabídne večeři na palubě (např. při přenocování v chráněných zátokách), což se platí zvlášť přímo na palubě (cca 7-25 EUR za jídlo a osobu, v závislosti na výběru). V den nalodění, bude večeře jako součást polopenze (místo oběda). Posledním jídlem je snídaně v den vylodění.
Při "Poznávání ostrovů na kolech" je obecně podávána "polopenze plus" a skládá se ze snídaně a večeře na palubě, plus polední občerstvení po nalodění a kapitánská večeře. Oběd si můžete vychutnat v typických místních restauracích nebo hospůdkách při cestě - toto není zahrnuto v ceně zájezdu a hradí se přímo účastníky. V závislosti na okolnostech se může stát, že je oběd podáván na palubě, zatímco ve večerních hodinách budete mít individuální volbu v místě zvoleném pro přenocování.
Na našich cestách po ostrovech jsme přizpůsobili stravu tak, aby vyhovovala potřebám cyklistů. K snídani, kromě obvyklé kávy nebo čaje, chleba, másla a džemu, budou podávány i uzeniny, sýry, obilné vločky, müsli, ovoce, džusy a mléčné výrobky, jako je například jogurt.
Při programech s pěší turistikou se zajišťuje plná penze, oběd se podává buď na palubě nebo formou svačinového balíčku během výletu.

Nápoje
Lodní salon slouží zároveň jako restaurace, jídelna a bar. Vždy jsou zde k dostání studené nápoje - alko i nealko. Obvykle zde má každý cestující svůj "účet" a nápoje se hradí na konci plavby. Samozřejmě jsou nápoje na palubě dražší než v marketech, ale pamatujte, že jste v malém "plovoucím pensionu". Přesto jsou ale obecně ceny nápojů nižší než v hotelech a dají se porovnat s cenami v kavárnách a hospůdkách. Například cena za 0,5 l minerální vody, nealko nápoje či piva se pohybuje okolo 2 EUR, láhev vína je od cca 10 EUR. Není dovoleno nosit na palubu vlastní nápoje.

Nalodění
Nalodění většinou probíhá od 11:30 do 13:00 hod, v Trogiru do 13:30 hod. Jakmile jsou všichni hosté na palubě, zvedneme kotvu a vydáme se k prvnímu cíli.
Přístav nalodění pro cestující, kteří cestují letadlem závisí na letovém řádu. Hosté, kteří si rezervují své lety prostřednictvím I.D.Riva Tours, budou v případě pozdního příletu přepraveni do místa prvního noclehu, aby zde mohli nastoupit i v pozdních odpoledních hodinách nebo večer.
Při rezervaci letu přes I.D. Riva Tours a příletu na letiště Split do 12:30, je nalodění v přístavu Trogir garantováno; v případě pozdějšího příletu se bude nalodění konat v přístavu, kde bude první nocleh.
V případě charterových plaveb si můžete sami určit přesný čas nalodění a zahájení plavby. Časový rámec je nastaven pro nalodění od 11:30 v den příjezdu a pro vylodění do 09:00 v den odjezdu.

Vylodění
Vylodění obvykle probíhá poslední den do 9:00 hod. Posádka potřebuje čas mezi vyloděním a následujícím naloděním k úklidu a přípravě kajut.

Cestovní dokumenty
Cestujete-li do Chorvatska, jako pro občana EU je pro vás dostačující cestovní pas (při pobytu do tří měsíců) nebo občanský průkaz (při pobytu do 30 dnů). Tyto dokumenty musí mít odpovídající dobu platnosti (3 měsíce, resp. 30 dní).
Cestujete-li do Černé Hory (trasy T4 a D1) nebo Bosny a Hercegoviny (trasa D2), opět je pro vás dostačující platný občanský průkaz. Abyste předešli někdy časově náročnému "papírování" na hranicích, doporučujeme cestovat s platným cestovním pasem.
Občanům třetích zemí doporučujeme informovat se u příslušných velvyslanectví nebo konzulátů.
Pokud cestujete autem, měli byste vždy mít u sebe zelenou pojišťovací kartu, i když u vozidel registrovaných v EU to již není v Chorvatsku nutné.

Cestování letecky
Přístav nalodění pro cestující, kteří cestují letadlem závisí na letovém řádu. Klienti, kteří si rezervují své lety prostřednictvím I.D.Riva Tours, budou v případě pozdního příletu přepraveni do místa prvního noclehu, aby zde mohli nastoupit i v pozdních odpoledních hodinách nebo večer.
Při rezervaci letu přes I.D. Riva Tours a příletu na letiště Split do 12:30, je nalodění v přístavu Trogir garantováno; v případě pozdějšího příletu se bude nalodění konat v přístavu, kde bude první nocleh.
Pokud si let zajišťujete sami, jste i sami zodpovědní za transport do přístavu nalodění, případně do přístavu prvního noclehu. Samozřejmě si můžete objednat transfer z letiště na loď a zpět i jako samostatnou službu s I.D. Riva Tours.
Protože většina zpátečních letů je naplánováno kolem poledne nebo odpoledne, můžete ještě využít příležitosti k relaxaci, nákupům či návštěvám pláží.

Úschovna zavazadel
Spojíte-li si plavbu s pobytem v hotelu, možná nebudete chtít mít všechna svá zavazadla na lodi sebou. V Rijece je možnost si nechat zavazadla v zavazadlové místnosti autobusového nádraží (asi 300 metrů od přístavu nalodění).Cena je přibližně 1,50 EUR za den, za zavazadlo. V přístavech Zadar, Trogir a Dubrovník vám naši zástupci navrhnou patřičná řešení. Cena je asi 10 EUR za položku a týden.

Parkování v přístavu
Ve všech přístavech nalodění vám rádi zajistíme bezpečné parkoviště, prosíme, informujte nás o tomto přání již při rezervaci. V Rijece je k dispozici garáž - poplatek je 360 Kn (cca 50 EUR) za týden, v přístavech Zadar a Trogir jsou parkoviště za poplatek 300 Kn (cca 40 EUR) za týden, v Dubrovníku je k dispozici veřejné hlídané parkoviště v přístavu Gruž - poplatek je 50 Kn za den (cca 50 EUR za týden). Parkovací poplatky se platí na místě, v místní měně - kunách (HRK). Parkoviště jsou střežena, ale nejsou pojištěna skrze nás nebo provozovatele parkovišť. Tam by mohlo být pokrytí v případě, že je vozidlo pojištěno komplexně (v podstatě zde platí stejná odpovědnostní pravidla jako na parkovištích nebo garáží v Evropské unii). Po příjezdu, prosím, postupujte podle pokynů, které obdržíte od nás s vašimi cestovními doklady. Parkoviště jsou většinou mimo oblasti přístavu - naši zástupci vás tam doprovodí.

Elektřina a voda
Na palubě je elektřina i voda, ale ne v neomezeném množství. Všechny lodě mají 220-voltové generátory, které samozřejmě nejsou, s ohledem na noční klid a pohodu, vždy v provozu. Totéž platí při kotvení na samotě v zálivech, aby příjemné slunění na palubě nebylo rušeno chodem motoru nebo šumem generátoru.
Žádáme Vás, abyste věnovali zvláštní pozornost používání vysoce výkonných elektrických zařízení, jako jsou vysoušeče vlasů. Při současném provozu více vysoušečů vlasů může být elektrický systém rychle přetížen a může dojít k přerušení napájení.
Kapacita zásobníků vody závisí na počtu kabin, vždy bude ale dostatečné množství vody pro mytí a sprchování, a to i když zásobníky nemohou být naplněny po dobu několika dnů. Předpokládá se však, že všichni cestující budou používat vodu se zdravým rozumem a nebudou jí zbytečně plýtvat. Na lodích je obvykle používán centrální ohřev vody.

Životní prostředí
V zájmu ochrany životního prostředí - zakotveno v chorvatské ústavě - vás žádáme, abyste neházeli žádné odpadky do moře nebo do toalet. Na všech lodích jsou dostatečné možnosti k nakládání s odpadky, za účelem zajištění ekologicky správného odstraňování odpadu.
Prosím pomozte aktivně udržovat naše Jaderské moře "čisté a nejmodřejší" ze všech moří.

Spaní na palubě
Mnozí z našich hostů považují za jedinečný zážitek strávit noc pod širým nebem, pod hvězdnou oblohou středomoří. K dispozici je samozřejmě spousta prostoru na palubě, ale prosím, přineste si sebou spacák či pěnovou nebo nafukovací matraci, protože matrace a lůžkoviny z kabin není dovoleno přemísťovat na palubu.

Noční klid
Obvykle na palubě začíná noční klid ve 23:00 hod. To samozřejmě není pevné pravidlo, ale spíše závisí na dohodě klientů s posádkou - na některých lodích bývají noční radovánky delší než na ostatních. Vzhledem ke své konstrukci jsou v přístavech lodi řazené různým způsobem a vzhledem k omezenému prostoru může být několik lodí zakotveno bok po boku - v tomto případě je samozřejmě vzájemná ohleduplnost ohledně nočního klidu vhodná.
Lodi většinou kotví v přístavech větších měst (viz. popis trasy). V takových městech bývá přístav obvykle středem života, především za letních večerů je zde velmi rušno (restaurace, kavárny, hospody, terasy), večery a noci jsou obvykle poněkud živější. Zejména v měsících červenci a srpnu se při pobřeží slaví tradiční roční slavnosti, které trvají až do časných ranních hodin. I.D. Riva Tours nemá žádný vliv na jakýkoliv hluk v různých přístavech.

Hudba a zábava
... není na palubě neobvyklá - stejně tak i spontánní večírky. Pokud hrajete na hudební nástroj, například kytaru nebo harmoniku, určitě si ji vezměte sebou.

Trasy
Tak jako se liší jednotlivé lodě, tak i trasy jsou různé. Odpovídají převážně popisu v katalogu, ale můžou se mírně lišit. Mnoho kapitánů bude potěšeno, když vám budou moci ukázat své oblíbené zátoky a také se může stát, že v některém z přístavů, kde kotví více lodí, již nebude volné místo.
Místa uvedená u jednotlivých tras, nemusí být nutně místa k přespání. Tato místa můžete navštívit například v od poledních hodinách a poté budete pokračovat do jiné zátoky, nebo můžete kotvit v zátoce přes noc a místo uvedené v popisu trasy navštívíte ráno. Pro nocleh jsou možné obě varianty, jak zátoka tak i přístav. V podstatě záleží na kapitánovi a na přání většiny hostů. Je také možné, že bude plavba realizována v opačném pořadí než je uvedeno v popisu trasy, například u trasy R1 může loď plout nejprve na ostrov Cres místo Krku a pak pokračovat v cestě plánovaným způsobem.
Navrhli jsme naše cesty tak, abychom každý den zaručili dosáhnutí cíle za normálních povětrnostních podmínek - záleží za kapitánovi, zda s ohledem na povětrnostní podmínky změní trasu, prodlouží či zkrátí dobu jednotlivých zastávek.
Vedle cenových tabulek najdete přehled, pro kterou loď je určena která trasa. Tento plán je platný k srpnu 2011 a může se změnit v závislosti na rezervaci a obsazenosti - při rezervaci vás budeme informovat, která loď popluje vámi zvolenou trasu, nebo kterou trasu popluje právě vámi zvolená loď. Pravidelně aktualizovaný plán cesty lze nalézt na www.idriva.com.

Charter - pronájem celé lodi
Při pronájmu celé motorové plachetnice - charteru, je povinné pro všechny cestující rezervovat zároveň i polopenzi. Pokud se rozhodnete pro plnou penzi, bude to závazné pro všechny účastníky zájezdů, kombinace polopenze a plné penze v rámci charterové skupiny není možné. Nicméně, je možné pro celou skupinu objednat polopenzi v určitých dnech a plnou penzi v ostatních dnech (např. 3 dny polopenze a 4 dny plná penze). Prosím, informujte nás nejméně čtyři týdny před vaším nástupem. Vybrané stravování se hradí v minimální výši počtu osob stanoveného pro danou loď (viz. tabulka s charterovými ceny). To znamená, že se může stát, že si loď pronajme méně osob než kolik je stanoven minimální počet osob, které musí uhradit stravování.
Seznam účastníků musí být dodán alespoň čtyři týdny před nástupem. Případné změny jmen či počtu osob jsou možné až do čtyř dnů před nástupem bez poplatku. (viz. "Smluvní podmínky").
Trasy mohou být projednány individuálně, průměrná denní plavba trvá asi pět hodin (= 35 hodin týdně), ale ne více než sedm hodin denně. Při překročení průměrné denní plavby se účtuje palivový příplatek, který se platí kapitánovi. Měli byste nás proto informovat včas, pokud možno již v okamžiku rezervace, o svých požadavcích a přáních, abychom předem mohli odhadnout délku denní plavby a vypočítat tak možný palivový příplatek.
Sportovní aktivity, jako například cyklotůry, jsou během charterových výletu možné pouze na vyžádání a pouze na některých lodích. Dodatečné náklady vám budou vyúčtovány. Viz. také "Důležité poznámky k Island Hopping na kole".

Sdílené kajuty
Při rezervaci "Island hopping na kole" a "Turistické plavby", si můžete objednat "sdílené" kabiny bez příplatku. V tomto případě budete sdílet kabinu s další osobou stejného pohlaví. U všech ostatních plaveb nejsou sdílené kajuty možné a jednotlivci musí využít jednolůžkových kajut (pouze na lodi Kruna Mora) nebo dvoulůžkových kajut za příplatek (viz. ceník příplatků).

Život na palubě
Plavba na kterékoliv z našich plachetnic je určitě jedinečný zážitek. Ale prosím, berte na vědomí, že tato "prkna" mají i své nevýhody: schody jsou užší a strmější, než můžete být zvyklí, po dešti nebo ranní rose může být paluba kluzká, což vytváří řadu "úskalí". Protože dřevo je živý materiál a ve vysokých letních teplotách pracuje, v případě deště by se mohlo stát, že voda pronikne až do kajuty. V k aždém případě se za špatného počasí vždy ujistěte, že jste zavřeli všechna okénka ve své kajutě.
Především v letní sezóně mohou být některé přístavy přeplněné, často vedle sebe kotví více lodí. Proto vás žádáme, aby zvláště dávali pozor při přelézání po ostatních plavidlech, zejména s ohledem na různé výšky palub jednotlivých plavidel. To je důležité zejména po požití alkoholu, protože my nejsme zodpovědní za případné nehody. Zvláštní opatrnost je také vhodná, pokud loď kotví v zálivu, "odvážné skoky" do osvěžující vody nejsou na místě. Dávejte pozor, abyste si neublížili při skákání z paluby a také pamatujte na zvýšené nebezpečí uklouznutí, protože paluba může být mokrá díky ostatním klientům vylézajícím z vody.

Děti na palubě
Pro děti je plavba bezpochyby nezapomenutelným zážitkem. Vzhledem k zvláštním okolnostem na palubě motorové plachetnice, doporučujeme naše plavby pouze pro děti od školního věku, kteté umí plavat. Zejména děti rády objevují každý den nové věci na palubě, jako jsou různé přepínače a ovládací páky u kormidla, ovládání plachet nebo ukotvení. Žádáme Vás, abyste zvážili rizika nehod a při jmuli vhodná opatření, protože rodičovský dohled na palubě je vaše zodpovědnost.

Plachtění
Běžně naše lodi plují se zapnutým motorem. I když se podmínky mohou měnit v závislosti na konstrukci jednotlivých lodí, pokud to počasí dovolí, budou plachty zvednuty alespoň jednou týdně.

Rybolov
Chorvatský Jadran je ideálním rybářským revírem. Samozřejmě si můžete vzít s sebou rybářské náčiní a použít ho z lodi nebo ze břehu. Budete ale potřebovat licenci k rybolovu, kterou vydávají například přístavní úřady (za poplatek).

Zástupci a průvodci
V přístavech vám během nalodění a vylodění budou k dispozici zástupci I.D. Riva Tours. (budou vás doprovázet na parkoviště, odpovídat na otázky o umístění lodí, apod.). Na palubě se uskuteční krátké uvítací setkání.
Standardní cesty, například R1, R2, T1, T3, atd. nejsou průvodcovské trasy, tj. v průběhu cesty nebude na palubě žádný průvodce. Prohlídky nebo exkurze dle popisu trasy jsou řízeny místními průvodci.
Aktivní trasy, jako jsou Island Hopping na kole nebo plavby s pěší turistikou jsou průvodcovské trasy, tj. během celé cesty bude na palubě přítomen průvodce.
Průvodci většinou hovoří anglicky, německy a chorvatsky, posádka chorvatsky.

Platba na palubě
Pobytová taxa, stejně jako nápoje a všechny ostatní příplatky na palubě můžou být hrazeny v místní měně - chorvatských kunách (HRK) nebo v eurech (EUR), švýcarských frankách (CHF) nebo v amerických dolarech (USD). Kreditní a debetní karty nejsou akceptovány.

Cena nezahrnuje
Ceny nezahrnují pobytovou taxou. Celková částka činí 21 EUR za týden a osobu (děti do 12 let platí 10 EUR), taxa je splatná po nalodění.
Vstupné do muzeí a národních parků, atd. nebo další výlety nejsou zahrnuty v ceně a musí být zaplaceny na místě, není-li uvedeno v popisu výslovně, že daný poplatek je v ceně zájezdu.

Minimální počet účastníků
Podle všeobecných obchodních podmínek I.D. Riva Tours jsou plavby závislé na minimálním počtu účastníků, který je nezbytný k uskutečnění plavby. Minimální počet účastníků pro jednotlivé lodě je uveden v cenových tabulkách. Jakmile je zřejmé, že nebude dosaženo minimálního počtu účastníků, budeme vás informovat nejpozději 22 dnů před začátkem plavby. Samozřejmě, pokud to bude možné, nabídneme vám náhradní alternativu.

Pojištění
Doporučujeme vám zajistit si zdravotní cestovní pojištění včetně pojištění storna zájezdu.

Tyto informace byly vydány 25. 9. 2012 a budou průběžně aktualizovány.
Pokud máte dotaz na který jste nenašli odpověď v našich informacích, napište a my vám ho zodpovíme.